הכנסה פאסיבית

איך מקצוענים סוחרים באופציות למטרת הכנסה קבועה – חלק 2

עד עכשיו סקרנו את היסודות (למי שפספס הנה החלק ראשון). בשלב הנוכחי אני רוצה להראות לכם אסטרטגיה פשוטה ומאוד ריווחית באופציות למטרת הכנסה קבועה אשר נקראת מכירת פוט. בחלק הראשון ציינתי לא למכור אופציות בעירום (המשמעות הינה מכירה ללא הגנה). תמכרו אך ורק אם יש לכם את הבטחונות כסכום נזיל בחשבון, אחרת הברוקר עלול להנזיל לכם נכסים מהתיק מבלי שתרצו אם תידרשו לכך. נניח מניית XYZ נסחרת במחיר 50 דולר. לשם קניית 100 מניות של  XYZ (כאשר אופציה אחת שווה 100 מניות), תצטרכו לשלם 50 דולר כפול 100 מניות. לשם כך צריך להיות לכם סכום השווה ל- 5000 דולר למקרה של השמה (נסביר מהי השמה בהמשך). למה בעצם כדאי למכור פוט?

אסטרטגיה באופציות למטרת הכנסה קבועה

אנחנו עושים זאת בכדי לקבל תשלום כל חודש בזמן שמחכים למחיר הרצוי ועל ידי כך נוכל לקנות מניות בהנחה או לפעמים אפילו בחינם. הכלל החשוב ביותר הוא לקנות רק חברות שהן טובות מהיסוד. עלינו לבחור חברות בעלות עלייה עקבית במכירות. יש להן רווחים, קרי תזרים מזומנים חיובי, חוב נמוך והדבר האחרון שהן נמצאות כרגע מתחת לשווי שלהן. אסטרטגיה זו לא עובדת על מניות ספקולטיביות. בבקשה אל תעשו זאת על חברות שלא מרוויחות כגון טסלה או בניאו. בואו נראה איפה זה כן עובד.

דוגמא על מניית פייסבוק

אתן לכם דוגמא של חברה טובה מאוד שהיא פייסבוק (סימול FB). בשל הליכים משפטיים, רגולציה, הצהרות הממשלה וכתבות שליליות בתחילת 2021 – המחיר צנח. הרבה סוחרים לא מנוסים מכרו את המניות שלהם מה שהוביל לירידה מואצת במחיר. יש להודות שזה ממש טיפשי, הרי מדובר בחברה רווחית ובעצם שום דבר פונדמנטלי לא השתנה בה. היא עדיין עונה על כל הדרישות של הכנסות עקביות, חוב נמוך ותזרים מזומנים חיובי כמו שהזכרנו לעיל.

יש המון דרכים לחשב שווי פנימי של חברה. (זה חומר של קורס שלם) אבל נניח וחישבנו את השווי הפנימי של פייסבוק והגענו למחיר יעד של 385 דולר אך כרגע ניתן לראות שהמחיר הוא 343 דולר. מסתכלים על תנועת המחיר בגרף אשר נע בגלים. אתם תמיד תרצו לקנות בגל היורד בשאיפה למחיר הכי נמוך שאפשר (קו מקווקוו בירוק – מציין את השווי הפנימי של פייסבוק). עכשיו נשאלת השאלה, האם המחיר הנוכחי מתחת לשווי הפנימי של פייסבוק?

מניית פייסבוק

כמובן שניתן לקנות את המניות עכשיו במחיר הנוכחי, אבל אנחנו נעדיף להשיג את המניות במחיר נמוך יותר. נניח שאתם רוצים להשיג עסקה טובה – נניח 310 דולר. מה אפשר לעשות?

אפשרות ראשונה זה פשוט להמתין עד שהמחיר ירד, אבל יכול להיות שזה לעולם לא יקרה והמניה תמשיך לעלות ולא תוכלו לקנות אותה במחיר שרציתם. אפשרות השניה, וזוהי למעשה האסטרטגיה שאני מציע, קבלת תשלום חודשי בזמן ההמתנה לירידת המחיר. איך עושים זאת?

כל מה שצריך לעשות זה למכור אופציית פוט אחת במחיר המימוש של 310 דולר. בואו נדמיין שזה מה שאני עושה. ראשית עלינו לבחור את תאריך הפקיעה הרצוי. לרוב נבחר תאריך
תפוגה של 30 עד 45 ימים. זו הנקודה הטובה ביותר. (הסבר במאמר הבא היוונית של האופציות). כשאני מוכר אופציית פוט אני מקבל פרמיה, אני חברת הביטוח. כלומר, מקבל תשלום על האופציה שמכרתי. אז במקרה הזה אני מוכר אופציית פוט וגובה עליה פרמיה של 3.2 דולר.

טבלת אופציות פייסבוק

מספר כללי אצבע

בדרך כלל אנחנו רוצים לקבל פרמיה של לפחות שני אחוזים מהמניה.  אז אם ניקח 3.2 ונכפיל ב 100 (אופציה אחת שווה 100 מניות) נקבל 320 אותם נחלק במחיר הנוכחי בכדי לבדוק אם השגנו את 2 האחוזים המיוחלים. קיבלנו קצת פחות מאחוז ולכן במקרה הזה עלינו לבחור במחיר מימוש גבוה יותר או לוותר על העסקה.

אתם תמיד רוצים להבטיח שתקבלו לפחות שני אחוזים או יותר. למה? כי בעצם מה שקורה זה שאתם מקבלים שני אחוזים על ההון שלכם לתקופה של 30 עד 40 יום. אז שני אחוזים בחודש בחישוב שנתי נותן יותר מ-24 אחוז בשנה שזה די מדהים לא?  🙂

בדרך זו תוכלו להשיג בקלות 20 אחוז ויותר בשנה בזמן שאתם מחכים שהמניה תגיע אליכם וכל זה בלי לקנות את המניה אפילו. נחזור לדוגמא. כשאני מוכר את אופציית הפוט הזאת אני גובה 3.2 דולר. נזכור שחוזה אחד הוא 100 מניות כלומר 3.2 כפול 100 מה שנותן לנו פרמיה של 320 דולר. ברגע המכירה הכסף מופקד לחשבון שלכם. אתם מקבלים את הכסף מראש. נבין כעת מהם התרחישים שיכולים לקראת אחרי המכירה, נסתכל על האיור.

פייסבוק גרף רווח/הפסד

מחיר נוכחי הינו 343 דולר, אנו מוכרים פוט על מחיר מימוש 310, אופציה זו תקפה ל-41  יום.

להלן התרחיש הראשון ברשימת התרחישים: מחירה של פייסבוק  אף פעם לא יורד מתחת ל-310 דולר, כלומר המניה יכולה לעלות או יכולה ללכת הצידה. מחיר המניה אף יכול לרדת, אבל נניח שעד תאריך הפקיעה המחיר ישאר מעל 310 או בדיוק 310 דולר. מה יקרה לאופציה כאשר תאריך התפוגה יגיע? היא תהיה חסרת כל ערך, וכאמור אתם כבר לא מחוייבים לחוזה. אתם רק שומרים על הפרמיה. אתם לא מקבלים את מניות. אבל לפחות קיבלתם 320 דולר. אז מה עכשיו?  בדיוק אותו הדבר. במשך 30 הימים הבאים אנו נמכור עוד אופציה לחודש העוקב. נמשיך לעשות זאת חודש בחודשו עד שיום אחד מחיר המניה ירד ואתם תוכלו לקנות 100 מניות. כך תחזרו על התהליך ובכל חודש תשיגו שני אחוזים. (שהם כאמור 24  אחוז בשנה)

התרחיש הגרוע מכל?

מהו התרחיש השני? מה יקרה אם מחיר המניה ירד מ 310 דולר??? כלומר מתחת למחיר המימוש וישאר שם עד לפקיעה. אז חייבים לרכוש את המניות לפי שער של 310 דולר וזה בדיוק מה שאנחנו רוצים לעשות בכל מקרה. נזכור שעכשיו צריך לקנות מאה מניות ב 310 אבל כבר אספנו 3.2 פרמיה. אז מה מחיר הרכישה נטו?  310 מינוס 3.2 כלומר העלות בפועל של המניות הן 306.8 דולר. אנחנו מקבלים קנייה בהנחה הרבה יותר טובה ממחיר השוק, בקיצור זה win win .ההגיון  נובע מהסיבה שבחרנו חברה טובה שאנו רוצים להחזיק בתיק ארוך הטווח.

אם מחיר המניה יורד מתחת למחיר מימוש הפקיעה אתם חייבים לקנות את המניות. אפשרות נוספת במידה ואינכם מעוניינים במניות רגע לפני הפקיעה, אתם יכולים לקנות חזרה את הפוט שמכרתם ולמכור אחד אחר לתאריך פקיעה עתידי. תהליך זה נקרא ״גילגול אופציה״.

״גילגול אופציה״ אומר שאתם קונים את הפוט בחזרה לפני שפג תוקפו. בקניית הפוט אתם קונים אותו במחיר גבוה יותר ממה שמכרתם. כלומר אתם מפסידים כסף ברכישה החוזרת, אולם אם תמכרו עוד פוט לתאריך תפוגה רחוק יותר, במחיר מימוש נמוך יותר, למעשה תקבלו פרמיה חדשה. הפרמיה הזאת משלמת באופן חלקי על אובדן הכסף. מה שאומר שאתם עדיין מרוויחים כסף. שיטה זו נקראת ״גילגול מחיר מימוש״.  הדבר דומה לגלולה של הבוקר שאחרי 🙂

ידע זה כוח

כפי שראינו זה לא כזה מסובך. עכשיו חלקכם בוודאי אומרים ״בשביל האסטרטגיה הנ״ל צריך חשבון גדול, מה אם אין לי כסף לקנות מאה מניות של מניה XYZ?״ החדשות הטובות הן שאם יש לכם חשבון קטן ואתם לא יכולים לקנות מאה מניות בשביל אסטרטגיית ״מכירת פוט מוגן בכסף״, בדיוק בשביל זה יש שיטה אחרת שאתם יכולים להשתמש בה. היא נקראת ״מרווח אשראי״ (Credit spreads). מה שמוביל אותנו היישר לאסטרטגיה באופציות למטרת הכנסה קבועה מספר שתיים.

האסטרטגיה הזו נקראת מרווח שורי (Bull Put Spread). אסטרטגיה זו מאפשרת לכם ליצור הכנסה קבועה עם סיכון מוגבל, הון מוגבל ו-75 אחוזי הצלחה בממוצע. לפעמים הוא גבוה ולפעמים נמוך יותר. את זה כמובן נפרט במאמר הבא.

2 thoughts on “איך מקצוענים סוחרים באופציות למטרת הכנסה קבועה – חלק 2”

  1. בעצם אתה אומר שכתיבת אופציות היא תחליף טוב לקנייה בlimit
    אבל איפה אני מוצא את מי שיקנה את האופציות שלי? יש בורסת אופציות? ואם אף אחד לא קונה את האופציה היא נרקבת?

    1. כפי שהסברתי לאופציה יש יתרונות שלפקודת לימיט אין! וזה שאתה בעצם מקבל תשלום על ההמתנה שלך. איך לך צורך לחפש אנשים שיקנו ממך את האופציה זה תפקיד של הברוקר. במידה ולא יהיה קונה לאופציה העסקה פשוט לא תתרחש

Comments are closed.

Scroll to Top